- Senaste nytt från kändispressen

Gör influencers reklam för bluff-företag?

<<< Tillbaka

Gör influencers reklam för bluff-företag?

Body: 

Det är nog ingen som missat att influencers gör reklam för ett företag som heter @my_flawless på instagram. Några som gjort reklam för produkten är Kissie, Jasse, Amanda Strand, Anna-Lisa och många fler.

Men trots att Kissie tidigare gått ut med att hon enbart gör reklam för företag som är bra och som hon står för så verkar hon gjort en tabbe (och även dom andra). Det rasar nu in kommentarer från deras läsare angående företaget, dom skriver att det är bluff och att dom får hem använda produkter, kopior, trasiga produkter osv. Många skriver också att dom inte får tag på företaget och när dom kommenterar på instagram blir dom blockade.

Varningarna för företaget sprids allt mer och man kan även läsa varningarna på trustpilot HÄR.

Man kan undra om dessa influencers kollat upp företaget och produkten innan som gjort reklam för dom. Sen kan man undra hur mycket dom fick betalt för att marknadsföra dom och totalt strunta i alla dessa inlägg/kommentarer om att allt är bluff?

Bild 1: 
Bild 2: 
Bild 3: 
Bild 4: 
bloggtext2: 

Faksimil: instagram/alexandranilsson, instagram/amandaastrand, instagram/jasminegustaffson och trustpilot.com

comments powered by Disqus

Senaste från Svenska Bloggare

Clean drink ska upp i rätten för avtalsbrott

28 februari, 2021 | 11:48

Sedan Hugo Rosas startade företaget Clean drink med sin bror Sebastian Kvissberg 2016 så har företaget blommat ut rejält och blivit omtalade i hela landet. Dock valde bröderna att förra året i maj skriva ett treårigt avtal med Rscueds som även dom gör energidrycker. Produkten som dom skulle lansera ihop skulle heta "CleanRscued" och stod för en hållbar funktionsdryck, frukten som skulle användas skulle vara räddad frukt som annars skulle kastas.

Men något hände och i oktober 2020 bara några månader efter avtalet skrivits så väljer Hugo och hans bror att avsluta samarbetet med Rscued. Detta ledde till att Stina Mander (VD på Rscued) kontaktat Sebastian Kvissberg för att berätta att dom hade ett treårsavtal .

Dock är det inte avslutandet av samarbetet som hamnat i tvist utan produkten som Hugo och hans bror valde att lansera efter att dom bröt samarbetet. Den produkten ska ha flera likheter med produkten som Clean drink skulle lansera ihop med Rscued.  Båda deras burkar har en apa med på burkarna men en skillnad ska vara att Clean drink inte använder sig av räddad frukt utan att dom ska enligt uppgifter använda sig av frukt som annars skulle säljas.

Clean drink har gett svar på detta och sagt att att dom inte påstår att frukten dom använder är räddad utan tillvaratagen. Såhär skriver Clean drinks presschef Elin Simmesgård till aftonbladet.

 

" Vi ser mycket allvarligt på anklagelserna om "greenwashing" som riktats åt vårt håll från en tidigare leverantör och vill självklart dementera dem".

 

Tvisten som nu blivit av detta kommer att hamna i rätten och avgöras där.

 

Rscued har på sin facebooksida skrivit om detta och såhär har dom skrivit:

 

"Vad är egentligen räddad frukt?

Med anledning av STACK3Ds tidigare publicerade artikel om en ny produkt som minskar fruktsvinn, och därtill en referens till ett samarbete som är avslutat, så vill vi förklara, förtydliga och delvis dementera. Vi vill samtidigt reda ut begreppen räddat och räddad frukt.
I oktober 2020 sa Clean Drinks upp samarbetet med Rscued gällande den gemensamma produkten CleanRscued. Den nya produkten SAV:D är helt frikopplad från Rscued och vår frukträddande verksamhet.
Konsumentfrukt, industrifrukt, räddad frukt.
Som många vet slängs 30 % av all frukt som odlas. Det är helt galet, men så är det. Vilken frukt är det då som slängs och vilken frukt är det som inte slängs? Varför slängs frukt?
Frukt odlas och sorteras sedan som konsumentfrukt eller industrifrukt. Konsumentfrukt är den vi hittar i affären. Industrifrukt är den som säljs till industrin. Det blir äppelmust, juice, apelsinmarmelad och annat gott. Även Rscued handlar emellanåt industrifrukt, ibland behöver vi köpa för att kunna rädda, som till exempel när vi står med 400 kg räddade äpplen och behöver 500 kg för att kunna producera en batch.
Sen finns det ytterligare en typ av frukt, den som blir räddad. Det är frukt som av olika anledningar faller mellan stolarna. Frukt som är på väg att slängas. 30 % av all frukt som odlas.
Räddad frukt är ett parti päron som inte hinner säljas ut och börjar se lite ledset ut, eller 2000 askar jordgubbar där två jordgubbar per ask har börjat mögla och det krävs sortering för hand. Räddat är rödbetor som är stora som handbollar och som marknaden därför inte vill ha, eller krokiga gurkor som riskerar att slängas redan hos odlaren, eller konsumentäpplen där en del har blåmärken och hela partiet riskerar att kasseras för att sorteringen är för dyr.
Räddat är det stora mörkertal av fruktsvinn som ingen pratade om för 10 år sedan. 30 % av all frukt och grönt. Rscued är ett frukträddarföretag, vi räddar frukt med händerna. Vi brinner för att få bort svinnet, få bort de 30 procenten.
För att rädda frukt behövs många händer. Det är ett manuellt arbete där de dåliga apelsinerna skiljs från de fina. Det fina som blir kvar blir till härlig juice. Det som sorteras bort blir till jord så att nya frukter och nya grönsaker kan växa.
Att minska matsvinn är en lagsport och för att vi ska lyckas så är det viktigt att vi lägger krut och fokus på det som riskerar att slängas.
De 70 procenten är tillvaratagna. Låt oss rädda de andra 30 procenten.
Stina Mander
vd Rescued Fruits AB"

 

Och bilderna ni ser här nedan år från Rscueds inlägg på facebook, och sedan har ni ett inlägg från Truls Christenssons facebook och han är frukträddare samt försäljningsansvarig på Rscued.

Therese Lindgren startar podd

27 februari, 2021 | 9:13

Nu är det Therese Lindgrens tur att starta podd och den heter "i kvinnans fotspår". Anledningen till att hon startade podden var för att hon fick höra att 9 av 10 personer i historiaböckerna bara är män vilket fick henne att reagera.

Så där och då fick hon ideen att hon ville starta en podd där hon ville prata om dom kvinnorna som det står om i våra historiaböcker därav namnet på podden. Poängen är att lyfta fram kvinnorna och ge dom den uppmärksamheten som dom förtjänar.

Nu ligger första avsnittet uppe och det handlar om medborgarrättskämpen Rosa Parks som fick både frihetsmedalj, amerikanska kongressens guldmedalj och Ellis Islands medal of honor. Therese vill lyfta våra historiska kvinnor och ge dom den uppmärksamheten som dom förtjänar, hon hoppas att hennes podd är något som många vill lyssna på för att ta del av våran kvinnliga historia.

HÄR hittar ni det första avsnittet.

Skulle män jämföras med vilket jobb dom har?

27 februari, 2021 | 7:47

Ni är säkert många som sett hur det delas runt en bild på Kendall Jenner som jämförs med astonauten  Alyssa Carson (19 år). Alyssa är den yngsta kvinnan att någonsin klara alla tester hos NASA, men varför jämförs hon med en superkänd ung modell?

Man kan se bilden som sprids på olika sett och dom flesta delar den för att dom ser den som något positivt. Att visa att en kvinna kan lyckas både som modell men också i en mansdominerande yrke som astronaut. Men en som faktiskt inte ser bilden som positiv är Amelia Silowa som anser att vi inte alls borde jämföra en kvinna med en annan.

Jag håller med henne om att lägga upp en bild på en supermodell i underkläder för att jämföra med en astonaut är fel och helt onödig. Precis som Amelia skriver så borde bilden på Alyssa läggas upp helt själv för att visa att även en ung kvinna kan göra samma insats som en man kan. Det finns hur många olika jobb som är mansdominerande som kvinnor lyckas med som dom kunde jämför Alyssa med men ändå valdes en bild på en kvinna i underkläder. Varför? Måste allt ha med en kvinnas utseende och kropp att göra? Kunde inte Alyssa få skina ensam på sociala medier, för det hon lyckats med visar att vi kvinnor är lika grymma/starka/kompetenta och målmedvetna som män är och vi klarar precis allt som vi ger oss in på.

 

Såhär skriver Amelia om bilden:

 

"Ser många jag följer dela denna, så låt oss bolla lite? Denna inlägg trycker ner den andra kvinnan lite lowkey. Det är min åsikt. Man hade kunnat lägga upp en bild endast på henne och prata om den mansdominerande världen. Men att lägga två kvinnor mot varandra? Jag förstår poängen men anledningen till att Kendall fick mycket uppmärksamhet är för att hennes jobb är att vara offentlig medan Nasa är en myndighet som är inte så jämförbar när det gäller offentlighet och krävs intresse för att veta om en enskild anställd. Så vad tycker ni?"

 

 

Man ska inte förminska den ena eller den andra oavsett vad dom har som yrke, man ska inte jämföra den ena med den andra oavsett yrke eller utseende. Alla borde få visas och hyllas enskild och Både Alyssa och Kendall ska vara stolta över det dom uppnått, men dom borde få hyllas var för sig för och inte jämföras med varandra.

 

Marcel Jehrlander har tagit körkort

25 februari, 2021 | 15:33

Ett stort grattis till Marcel Jehrlander som nu tagit sitt körkort.

Därför jagar Keela efter likes

24 februari, 2021 | 8:24

Influencers jobb går ut på att visa upp en bild av sig själva, antingen en verklig bild eller en bild av dom som dom vill att andra ska se. Men den delen dom gör för sina följare är bara en liten del av hur det faktiskt måste gå till.

Den största och viktigaste delen är deras följare, utan sina följare så "finns" dom inte. Utan följare tjänar dom inga pengar, utan följare så får dom inga samarbeten och utan följare så har dom inte längre ett jobb. Så en stor del av deras jobb går ut på att få så mycket likes och följare som möjligt för att kunna fortsätta tjäna pengar. En som tagit upp just detta är Keela som förklarar att hon inte jagar likes för att hon vill ha likes utan för att hon måste. Hon anser själva att likes egentligen inte ens borde finnas, men tack vare att hon måste tjäna pengar så är det just likes som hon måste ha.

Den här frågan fick hon:

-Sjukt patetiskt att be om likes. Är de de viktigaste i ditt liv eller?

 

Keelas svar:

"Jag förstår hur det kan verka så. Men det stämmer absolut inte jag skulle gärna se att likes försvann helt och jag personligen har börjat bry mig mindre och mindre om likes. Det är inte det som är problemet i detta. Jag jagar inte likes för att jag gillar och vill ha likes. Jag ber om likes och engagemang för att kunna fortsätta jobba med sociala medier.

Företag samarbetar med influencers med bra engagemang = mycket likes. Utan engagemang, inga samarbeten och utan samarbeten är det omöjligt att jobba med detta. Det är anledningen till att jag ber er om likes, om in gillar/sparar kommer jag också dyka upp i ert flöde. Sen är det ju så att algoritmen förstört för väldigt många tyvärr, inklusive mig vilket gör det ännu viktigare att ni engagerar er i  influencers ni gillar. Det är det finaste ni kan göra och det gör att era favoriter kan fortsätta med detta.

Så när jag ber er om likes är det enbart för att jag behöver det för att kunna "överleva" denna bransch inte för att jag tycker att det är lite najs med likes. Så stötta hemskt gärna mig med likes. Kommentarer och att spara bilder det betyder allt".

 

Men då är frågan hur äkta det blir när influencers ber om att följarna ska ge likes, anses det som fusk enligt er? Såg att någon ifrågasatte detta för ett tag sedan med att det blir som att lura företagen med falska likes då människor enbart har gjort det för att influencern bett om det och inte för att dom egentligen vill.

 

Vad tänker ni kring detta?

Senaste från På Löpet

Kristin Kaspersens nya liv utan skam

Äntligen fri.
Nu behöver inte Kristin Kaspersen smyga längre.
Den populära programledaren kan vara helt öppen i sin nya tillvaro.

måndag 1 mars 2021