Hela listan: Så mycket tjänar bloggstjärnorna

De moderna miljonärerna; Bianca Ingrosso, Blondinbella, Kenza och Margaux Dietz.
Det är några av alla toppnamn som drar in miljoner på sociala medier.
Stoppa Pressarna har hela listan.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Johan Bergström

| 2018-09-07 kl 10:02 |

ProvaPremium

De är unga, kvicka och har fattat grejen.

Bianca Ingrosso, 23, Isabella Löwengrip, 27, och Kenza Zouiten, 27, med flera drar in miljontals kronor på sitt engagemang genom att sprida sina budskap i sociala medier. 

Bild 1 av 9influencer stor 1 - Stoppa Pressarna

De är unga influencers på nätet och de omsätter miljontals kronor.
Bild 2 av 9influencer stor6 - Stoppa Pressarna

Kenza Zouiten är Sveriges tyngsta modebloggerska.
Bild 3 av 9influencer stor7 - Stoppa Pressarna

Isabella Löwengrip utsågs i mars i år till näringslivets mäktigaste kvinna av tidningen Veckans Affärer. Hon var en av de första bloggerskorna som blev riktigt stor
Bild 4 av 9influencer stor5 - Stoppa Pressarna

Samir Badran och Viktor Frisk har tävlat i Melodifestivalen. De har hängivna följare på sociala medier.
Bild 5 av 9influencer stor3 - Stoppa Pressarna

Joakim och Jonna Lundell delar med sig av det allra privataste och tusentals människor vill veta mer. Det äkta paret drar in miljoner.
Bild 6 av 9influencer stor1 - Stoppa Pressarna

Zara Larsson är inte bara en stor internationell artist. Hennes sociala medier engagerar hundratusentals följare som genererar miljoninkomster till sångerskan.
Bild 7 av 9influencer stor2 - Stoppa Pressarna

Bianca Ingrosso omsätter över sex miljoner kronor per år. Då tackar hon ändå nej till minst 80 procent av de erbjudandena hon får av rädsla för att hon ska bli utbränd.
Bild 8 av 9influencer stor4 - Stoppa Pressarna

Margaux Dietz bloggar för Elle. Hon har även en Youtube-kanal som i juli 2018 hade över 170 000 prenumeranter.
Bild 9 av 9influencer stor9 - Stoppa Pressarna

Alexandra "Kissie" Nilssons anses vara kontroversiell men hennes blogg drar ändå in över en miljon kronor varje år.

Annonsörerna vill ha någon med trovärdighet, engagemang och kredd. De unga influencerna är guld värda.

En del av dem har blivit kända via traditionella medier som tv och tidningar men sökt sig mot de sociala mederna där följarna och pengarna finns.

Dagens Industri har granskat de unga influencerna som annonsörerna vill åt.

Det äkta paret Jocke, 32, och Jonna, 24, Lundell är prisade inom branschen.  De har vunnit Guldtuben och breddat sin bas genom att Jocke, även känd som Jockiboi, släppt både musik och en självbiografisk bok.

Tillsammans har paret bolaget Jocke & Jonna AB i vars verksamhet ingår att skapa videor, producera musik och sälja annonser. Bolaget bildades 2016 och förra året omsatte man 8,7 Mkr med en vinst på nästan 2,7 Mkr. Det innebar en utdelning på 300 000 kronor samtidigt som bolaget hade lönekostnader på 2,8 Mkr för fyra personer,

Bloggerskan Margaux Dietz, 27, som även medverkat i TV4:s ”Let’s Dance” har drygt 187 000 följare på Youtube och bloggar även för Elle. Hon fick priset Årets influencer på Ellegalan 2018.

Ifjol tog affärerna fart och omsättningen ökade till 2,5 Mkr med ett positivt resultat på nästan 1,6 Mkr. Margauz Dietz tog ut en lön på 367 000 kronor och tog även ut 169 000 kronor i utdelning.

Bianca Ingrosso, 23, är ett mediefenomen som genom sin medverkan i Kanal 5-succén ”Wahlgrens värld” är hur stor som helst. Och tack vare sitt uppmärksammade och rekordnedladdade sommarprat i Sveriges Radio har hon breddat sin målgrupp ytterligare.

Bianca Ingrosso omsatte hon 6,7 Mkr under förra året tack vare sin blogg och Instagram. Resultatet landade på 4,4, Mkr och sammanlagt tog Bianca Ingrosso ut 580 000 kronor i utdelning – hon tjänar betydligt mer pengar än sin mamma Pernilla Wahlgren, 50.

Sångerskan Zara Larsson, 20, är inte bara väldigt framgångsrik inom musiken. Hon är även en tung profil i sociala medier vilka bidrar starkt till hennes inkomster. Under 2016 omsatte Zara Larsson 11,8 Mkr och hade en vinst på 5,8 Mkr. Lön betalades ut till två anställda på 1,2 Mkr och Zara Larsson kunde ta en utdelning på 438 000 kronor efter årets slut. 

Förra året blev det en ordentlig ökning till hisnande 25,3 Mkr i omsättning med ett resultat som slutade på 13,6 Mkr. Vinsten landade på 6,7 miljoner kronor.

Även mer renodlade och ”traditionella” bloggerskor gör pengar. Alexandra “Kissie” Nilsson, 27, har via det egna bolaget Alexandra Media Sweden AB omsatt 1,3 Mkr under 2016 och gjorde ett resultat på 591 000 kronor. Alexandra Nilsson tog då ut 163 000 kronor i utdelning ur bolaget och en lön på drygt 500 000 kronor. 

Tv-profilen Samir Badran, 28, slog igenom när han 2013 och 2014 var med i ”Paradise Hotel” i TV3. 2014 släppte han tillsammans med modebloggaren och influencern Viktor Frisk, 23, sin första singel. Året därpå var duon med i Melodifestivalen med låten “Groupie” och året efter tävlade man med låten “Bada nakna” som inte vann men som blev en stor hit hos den yngre målgruppen. 

2016 omsatte hans bolag Samir Badran AB 3,7 Mkr med ett resultat på 2,6 Mkr och Samir Badran kunde då unna sig en utdelning på 340 000 kronor. 

Bloggerskan och modeentreprenören Kenza Zouiten är kanske den mest inflytelserika modebloggerskan i Sverige de senaste fem åren. Under 2015/2016 omsatte hon 5 Mkr och gjorde ett resultat på 3,2 Mkr.

Isabella “Blondinbella” Löwengrip, 27, är i många avseenden ”först och störst”. Blondinbella är bara 27 år men tack vare att hon var en av de första riktigt stora bloggerskorna har hon stadfäst sin inflytelserika position. Hon har samtidig haft förmågan att utvecklas från modebloggerska till fullfjädrad affärskvinna.

Tack vare kosmetika- och skönhetsbolaget Löwengrip Beauty AB, som grundades 2013, har Isabella Löwengrip fått igång en rejäl lukrativ affärsverksamhet. Under 2016 omsatte bolaget 35,3 miljoner kronor och resultatet hamnade på 3,7 miljoner kronor. Isabella Löwengrip tog ut två miljoner kronor i utdelning efter årets slut.

Blondinbella är med andra ord fortfarande först och störst.

För många traditionella företag är den här typen av markandsföringskanal fortfarande något nytt så det sannolika är att tillväxten kommer fortsätta vara god när annonsörerna överger de mer tradionella mediern. Räkna med att de unga sociala medie-stjärnorna är här för att stanna.