Per Morberg lämnar TV4 och gör miljonförlust

Per Morberg dissar TV4 för sin nya satsning. 
Den temperamentsfulle tv-kocken riskerar mycket med sina nya program.
Samtidigt går hans bolag med förlust.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Pedro Sanchez

| 2018-10-11 kl 09:44 |

ProvaPremium

Per Morberg , 58, är i grund och botten skådespelare men det är främst som tv-kock han är känd numera.

Något som stör honom lite men samtidigt är kärleken till matlagning – och de stora miljonintäkterna – så stark att han nog kan stå ut med det ändå.

Bild 1 av 6per morger tv satsning stor 1 - Stoppa Pressarna

Per Morberg lämnar TV4 och gör en egen riskfylld tv-satsning, trots miljonförluster i egna bolaget.
Bild 2 av 6per morberg deppig stor5 1 - Stoppa Pressarna

Per Morberg vimlar inte gärna men ibland visar han sig bland folk.
Bild 3 av 6per morberg deppig stor4 1 - Stoppa Pressarna

Per Morberg talade ut i podcasten "Värvet" och berättade där att det stör honom att folk glömt att han egentligen är skådespelare och inte kock.
Bild 4 av 6per morberg deppig stor2 2 - Stoppa Pressarna

Per Morberg med sin hustru Inese, paret har varit gifta i 30 år och deras dotter Alida har precis fått barn med skådespelaren Bill Skarsgård.
Bild 5 av 6per morberg deppig stor1 2 - Stoppa Pressarna

Per Morberg som vi är vana att se honom. Svettig, engagerad och temperamentsfull.
Bild 6 av 6per morberg deppig stor3 1 - Stoppa Pressarna

Per Morberg funderar över sin framtid. Nu satsar han allt på ett kort med eget bolag för matlagningsprogram.

Per Morberg slog igenom som kock i TV4 och sedan dess har han givit ut flera framgångsrika kokböcker förutom tv-programmen. Han senaste kokbok ”Morberg lagar vilt” har sålt i 23 000 exemplar vilket är en mycket bra siffra för en kokbok.

Nu överger Per Morberg TV4 för ett eget riskfyllt projekt. Han har spelat in en serie egna tv-program som kommer visas på plattformen Starflow.

Men det är ett aber. Det kostar pengar att se programmen. För Per Morberg kan det bli jackpot om folk är redo att betala för att se honom.
– Kreatören är den som bekostar allt, men det är också kreatören som tar alla jävla Arlapengar näst intill. Fördelningen är 90/10, säger Per Morberg till Expressen.

Och han gillar friheten att inte vara kvar på TV4 längre.

– Jag har aldrig varit någons kille. Jag har aldrig varit en TV4-kille. Det är ju egentligen idiotiskt att säga det för folk uppfattar ju mig som det, eftersom jag uppträtt där, men ingen äger Morberg. Och det har de aldrig gjort, säger Per Morberg.

Han har redan spelat in två säsonger av den nya programserien på två veckor. Han arbetar med sin radarpartner sedan många år, fotografen Martin Löf

Omsättningen för Per Morbergs bolag, AB Dramab, har varit god, men sjunkit sedan 2013 års rekordvinst 17,3 miljoner kronor. Och årsredovisningen för 2016/2017 visade för första gången på flera år en förlust med 1,7 miljoner kronor.

Per Morberg själv anger som förklaring att kändisviner inte säljer lika bra längre och med det nya tv-äventyret kan det bli en kostsam affär för tv-kocken.

– Det här hänger ju samtidigt på att tillräckligt många går in och köper det. Vill du göra fläsklägg med rotmos kan du se tio gratisprogram om det på Youtube, men den här med Morberg kostar ju nu, så lite läskigt är det, säger Per Morberg.