Skådespelare

Sanningen bakom Gunilla Röörs stora livsförändring

När telefonen ringer och det står ”dolt nummer” så brukar få lyfta på luren. 
Gunilla Röör är inget undantag.
Men samtalen fortsatte envist komma och när hon till slut svarade blev det början på en drastisk livsförändring.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2022-09-21 kl 08:25 |

ProvaPremium

Gunilla Röör är rutinerad, prisbelönad, har drygt 50 filmroller i bagaget, varit professor i filmskåderi och inte minst så har hon 35 år på Stockholms Stadsteater på sitt CV.

Det är erfarenheter man inte skojar bort.

Bild 1 av 6gunilla roor samtalet livsforandring 1 - Stoppa Pressarna

Gunilla Röör fick sitt riktiga genombrott i filmen ”Freud flyttar hemifrån” 1991. 30 år senare flyttade hon själv hemifrån, från sitt Stockholm, för att bli chef på Norrbottensteatern.
Bild 2 av 6gunilla roor samtalet livsforandring 2 - Stoppa Pressarna

Gunilla Röör har varit anställd på Stockholms Stadsteater i 35 år, vunnit två Guldbaggar och varit nominerad till ytterligare två.
Bild 3 av 6gunilla roor samtalet livsforandring 3 - Stoppa Pressarna

Är man en av landets mest meriterade skådespelare, så har man naturligtvis tagit emot utmärkelse ur kung Carl Gustafs hand. Här får hon medaljen ”Litteris et Artibus” 2020.
Bild 4 av 6gunilla roor samtalet livsforandring 4 - Stoppa Pressarna

Gunilla Röör var kurskamrat med Lena Endre. De två var ”vilda och arga” och blev vänner för livet.
Bild 5 av 6gunilla roor samtalet livsforandring 5 - Stoppa Pressarna

När hon fick samtalet som senare skulle få henne att bli teaterchef, så svarade hon först inte eftersom det var från ”okänt nummer”.
Bild 6 av 6gunilla roor samtalet livsforandring 6 - Stoppa Pressarna

Gunilla Röör har även presenterar konst i SVT från Moderns museets samlingar. Här på Stockholms centralstation år 2002.

”Freud flyttar hemifrån” och ”Sommaren” är de filmer som hon har mottagit det prestigefyllda priset “Guldbaggen” för. Dessutom har hon nominerats för ”Beck – Sista vittnet” och för ”En gång om året”.

Lägg till att hon vann en Amandastatyett för filmen ”Engelen” från 2009 och dessutom var medlem i det klassiska Lorrygänget i början av 90-talet, där hon spelade i såväl tv-serien ”Lorry” som filmen ”Yrrol”.

Det är meriter som talar för sig själva.

”Sveriges Meryl Streep”

Att få en person som stått på scenen så länge att lämna densamma kan inte ha varit det enklaste. Men så kom det där samtalen från ”okänt nummer”.

Det var en rekryterare som undrade om ”Sveriges Meryl Streep”, som hon ibland kallas, ville lämna sitt älskade Söder i huvudstaden – och flytta hundra mil norrut.

– Jag är född på södra BB på Södermalm, Söder är min hembygd. Jag kommer alltid älska Södermalm men jag har sett det in och ut. Jag menar, det var verkligen på tiden att jag rörde mig utanför tullarna, sa hon i P4 Extra förra hösten.

Det som fick Gunilla Röör att ta det dramatiska beslutet att lämna Stockholm var att det fanns en tjänst uppe i Luleå som chef för Norrbottensteatern.

I radiointervjun berättade Gunilla att hon först trodde att rekryteraren hade ringt till fel person dden där dagen för två år sedan.

– Jag blev så häpen att jag sa att ”nu har du nog tagit fel, du menar nog någon annan”. Jag var helt oförberedd.

När hon sedan konstaterade att så inte var fallet, så blev hon uppmanad att i alla fall sova på förslaget.

Någon sömn blev dock inte.

– Sedan sov jag inte en blund på hela natten, jag låg bara och rullade tänkte ”åh nej, vad fegt att inte försöka åtminstone”. Att i alla fall inte stämma in, stämma av och kanske… I det där ”kanske” drunkade jag och det blev massor av fördelar och tankar. Jag blev så förtjust i hela idén och så sökte jag, har Gunilla berättat.

Vilda och arga

Gunilla Röör utbildade sig på Teaterhögskolan och var kurskamrat med bästa väninnan Lena Endre, 67, i början 80-talet. De två hittade varandra direkt och skulle ”förändra världen”.

– Det gjorde vi också, tyckte vi själva. Vi var vilda, arga och höll varandra under armarna under en väldigt bra tid under våra liv. Vår ilska blev kreativ och det tror jag berodde på att vi var tillsammans. Det är inte så lätt att vara ensam och arg, det är ingen bra kombo, sa hon till i P4 Extra.

Kombination Röör och Endre blev i alla fall lyckosam. De har gjort många verk tillsammans genom åren och båda blev två av de främsta svenska skådespelarna vi har i landet.

Men att bli skådespelare var ingen barndomsdröm för Gunilla. Hennes föräldrar var musiker, men hon själv var inne på något helt annat som ung.

– Jag var helt säker på att jag skulle jobba inom vården. Jag gick på socialhögskolan en termin, men sen upptäckte jag att det inte var något som jag klarade av.

Inte stängt dörren

Gunilla förklarar att skådarspelarlivet har inneburit att hon fått göra så mycket roligt under sin karriär, men att hon hade börjat få tankar på att avrunda yrket. Dock ställde hon sig också frågan ”hur avrundar man det”.

– Jag ville inte lägga av helt och hållet, men ändå inte spela de där rollerna som jag inte vill ha. Plötsligt kom det här, det var som att fälla upp ett stort paraply med möjligheter. ”Så här kan jag fortsätta, jag kan fortsätta det arbetet som jag älskar så mycket genom att ge andra möjligheten att synas”

Hon har dock inte stängt dörren helt för framtida inhopp på scenen eller framför kameran.

– Tiden får utvisa det. Om det kommer en galen regissör som säger ”jag vill verkligen att du ska göra exakt det här i den här pjäsen”, då kanske jag kan fråga teaterchefen i mig själv om det går att ordna. Om jag är beredd att jobba dubbelt och orkar allt det där, så kanske jag kommer att göra det.

Den enda frågan Gunilla hade innan hon tackade ja till Norrbottensteatern, var att hon samlade familjen, maken Per Sandberg, 59, och sonen Jack, och undrade vad de tyckte.

– Min son är ju vuxen nu och han sa ”du älskar ju teater, du älskar snö och dessutom är du en sån där ”raggsocketjej” så ta det där jobbet”.

Sagt och gjort. Gunilla Röör sa upp sig från sin fasta tjänst på Stadsteatern efter 35 år.

Det var egentligen ett lätt beslut. Hon älskar teatern och har varit privilegierad som haft den som bas, men tiden var ute.

– Det är klart att jag kände mig modig. Men skulle jag satsa på att bli teaterchef i Norrbotten. Då vill jag göra det med hela kroppen. Då ville jag inte ha någon försäkran med mig eller någon ”flytväst”. Det var på tiden att jag lämnade min plats till någon annan.