Sjödin och Silvstedt utnyttjade på nätet

Agneta Sjödin och Victoria Silvstedt blir utnyttjade på nätet.

Bluffmakare tjänar pengar på kändisarna genom ett skönhetsbedrägeri där vanliga människor drabbas.

– Folk blir lurade i mitt namn, säger Agneta Sjödin.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jonathan Johansson

| 2018-06-11 kl 07:45 |

ProvaPremium

Det är TV4:s ”Kalla Fakta” som avslöjar den nya bluffen med kändisar på internet. 

Bland de namn som lockar vanliga människor att teckna dyra abonnemang finns både Agneta Sjödin, 50, och modellen Vitoria Silvstedt, 43. 

Bild 1 av 6silvstedt bluff stor1 1 - Stoppa Pressarna

Agneta Sjödin och Victoria Silvstedt utnyttjas på nätet.
Bild 2 av 6silvstedt bluff stor5 - Stoppa Pressarna

Bluffmakare tjänar pengar på kändisarna på ett skönhetsbedrägeri där vanliga människor luras in i dyra abonnemang och deras kreditkortsuppgifter stjäls.
Bild 3 av 6silvstedt bluff stor6 - Stoppa Pressarna

"För mig är det chockande att någon kriminell organisation håller på så här" säger Victoria Silvstedt.
Bild 4 av 6silvstedt bluff stor3 - Stoppa Pressarna

Även Agneta Sjödin är drabbad.
Bild 5 av 6silvstedt bluff stor2 - Stoppa Pressarna

"Det var min första tanke, att folk skulle bli lurade i mitt namn. Det var ingenting jag ville. Därför vidtog jag de åtgärder jag kunde via en advokat", säger Agneta Sjödin.
Bild 6 av 6silvstedt bluff stor4 - Stoppa Pressarna

Många svenska kvinnor har blivit utsatta för den fräcka bluffen.

Så snart bluffmakarna har kommit över dina kreditkortsuppgifter är det kört och värst drabbade är konsumenter från Sverige.

Under de senaste åren har 200 000 svenskar fallit offer för abonnemangsfällor på nätet det visar TV4:s “Kalla Fakta”, rapporterar Expressen.

Ett av alla de här företagen utnyttjar svenska kändisars ansikten, utan deras vetskap, för att locka till sig kunder. Både Agneta Sjödin och Victoria Silvstedt har använts som lockbeten. 

Victoria Silvstedt berättar i “Kalla Fakta”:

– För mig är det chockande att någon kriminell organisation håller på så här. 

Agneta Sjödin har försök stoppa annonserna men inte lyckats.
– Det var min första tanke, att folk skulle bli lurade i mitt namn. Det var ingenting jag ville. Därför vidtog jag de åtgärder jag kunde via en advokat, säger Agneta Sjödin.

Det undersökande programmet har granskat ett företag vars hela affärsmodell, enligt granskningen, går ut på att lura kvinnor.

En kvinna som fallit offer för annonsbluffen berättar i programmet:
– Jag var inne på Facebook och såg en annons där. Där berättade de om den här fina krämen, att rynkorna försvinner. Man fick också se en film och foton på en kvinna före och efter och att man efter 14 dagar kunde se ett resultat, säger hon i programmet.

Kvinnan gjorde en beställning på ett gratis varuprov och lämnade ut sina kreditkortsuppgifter, men det tog inte lång tid innan diverse företag började dra pengar från hennes bankkonto. Det handlade om tusentals kronor.  
– Jag blev jätteskärrad, därför spärrade jag kortet på en gång, berättar hon i programmet. 

Företaget där hon hade gjort sin beställning, menade att hon hade valt att teckna sig för abonnemang på hudkrämer, när hon i själva verket enbart beställt ett varuprov och de drog tusentals kronor från hennes konto.