TV4-Jesper bedragen och kränkt på nätet

Ett oerhört svek. 

TV4:s programledare Jesper Börjesson blev bedragen och upptäckte allt på nätet. 

– Det är otroligt trist, kränkande och tråkigt, säger han. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

TImo Lahti

| 2019-02-06 kl 08:45 |

ProvaPremium

Jesper Börjesson, 47, är en av de mest profilerade programledarna på TV4. 

På senare tid har vi sett honom agera hovreporter i flera program om vår svenska kungafamilj. 

Bild 1 av 5jesperborjesson stor1 1 - Stoppa Pressarna

TV4-profilen Jesper Börjesson kokar av vrede.
Bild 2 av 5jesperborjesson stor3 - Stoppa Pressarna

Ett företag har använt Jespers ansikte i reklam för potensmedel.
Bild 3 av 5jesperborjesson stor4 - Stoppa Pressarna

Jesper Börjesson är en av TV4:s mest profilerade programledare.
Bild 4 av 5jesperborjesson stor2 - Stoppa Pressarna

Jesper med sin kollega Jenny Alversjö.
Bild 5 av 5jesperborjesson stor5 - Stoppa Pressarna

Jesper och hustrun Victoria på en premiär.

Normalt sätt är Jesper en lugn och sansad man. Men just nu kokar han av vrede och det av en alldeles speciell anledning. 

TV-profilen har blivit bedragen då ett företag har använt hans ansikte i reklam för potensmedel. Bluffmakarna hävdar också att Jesper “riskerar få sparken” från sitt arbete på TV4 efter hans reklam för produkten.
– Det ser ganska trovärdigt ut. Folk riskerar ju att läsa det där och det är jäkligt tråkigt. Tittare har hört av sig och frågat om jag ska få sparken. Sen tror jag kanske att de flesta inser det orimliga i det hela, men att folk ändå hör av sig är tråkigt och framför allt kränkande för mig, säger Jesper Börjesson i Aftonbladet och fortsätter:

– Jag har faktiskt ingen aning om varför det här sker. Men jag har förstått att det här är ett problem som ökar och att det även drabbat andra redaktioner. Antagligen vill man koppla ihop en produkt med en igenkänd person. Det är otroligt trist, kränkande och tråkigt. 

Det är andra gången på en månad som Jespers ansikte har använts i fejkannonser på nätet och han känner sig kränkt. 
– Ja men det är väl klart! Det står ju falska grejer om mig. Sen spelar det ingen roll vilken produkt det är. Nu råkar det vara potensmedel och man kan skratta åt det, men i grund och botten är det klart kränkande och jag hoppas att man kan gå till botten med det här. De ljuger ju om mig och kopplar samman mig med produkter man inte har någon aning om.

Flera andra av Jespers kollegor på TV4 har på samma smustiga sätt använts i reklam för produkter som de inte känner till; bland andra Tilde de Paula, 46, och Jenny Strömstedt, 46.