Mest läst just nu:

Skandal-scoop

Så fräckt lurades prinsessan Diana av BBC-reportern

Det har kallats det största journalistiska ”scoopet” i historien.
Men BBC-reportern Martin Bashir ljög och lurade prinsessan Diana att ställa upp i intervjun som fick katastrofala följder.
27 år senare tvingas nu BBC betala skadestånd till prinsarnas barnflicka och dessutom ännu en gång offentligt be om ursäkt för skandalintervjun.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2022-07-26 kl 05:02 |

ProvaPremium

Ordspråket att ”gå över lik” för att få sitt syfte eller vilja uppfyllt kan oerhört väl appliceras på BBC:s flaggskeppsprogram “Panorama” och dess dåvarande journalist Martin Bashir, 59.

I Bashirs och BBC:s försök att få en exklusiv med prinsessan Diana använde de alla medel tillåtna – men framför allt otillåtna.

Bild 1 av 6

Prinsessan Dianas öppnade sig totalt i BBC:s "Panorama" och berättade om hennes psykiska problem, det misslyckande förhållandet med maken, sin egen otrohet och prins Charles otrohet med Camilla Parker Bowles.

Bild 2 av 6

BBC:s exklusiva intervju med prinsessan Diana ansågs länge vara det största journalistiska ”scoopet” någonsin.

Bild 3 av 6

Det var i "Panorama" som ”folkets prinsessa” sa sitt odödliga citat: ”Vi var tre i vårt äktenskap”.

Bild 4 av 6

Problemet var bara att BBC, eller rättare sagt journalisten Martin Bashir, ljög och manipulerade Diana för att ställa upp på intervjun.

Bild 5 av 6

Prinsarna William och Harrys barnflicka drabbades hårt av journalistens lögner och utpekades helt felaktigt för bland annat att både ha varit älskare åt prins Charles samt att ha blivit gravid med den blivande kungens barn.

Bild 6 av 6

BBC kommer nu ge den forna barnflickan ett stort skadestånd samtidigt som BBC lagt sig platt. Bolagets chef Tim Davie ber undantagslöst åter kungafamiljen och alla andra om ursäkt för allt lidande som den statliga mediajätten orsakat.

För att vinna förtroendet från ”folkets prinsessa” påstod journalisten bland annat att prins Williams, 40, och prins Harrys, 37, barnflicka på den tiden hade en affär med prins Charles, 73.

Barnflickan som då hette Tiggy Legge-Bourke, 57, men numera lystrar till namnet Alexandra Pettifer, anklagades också helt falskt för att ha blivit gravid med prins Charles barn, men gjort abort.

Men inte nog med det.

Martin Bashir skapade dessutom falska kontoutdrag samt ljög för Diana att personer i hennes närhet sålde historier om henne till tidningarna.