Trädgårds-profilen

Karl Fredriks miljonsuccé – nu blomstrar affärerna

Han var bara 15 år när han blev ordförande i sin lokalavdelning av Svenska Pelargonsällskapet.
18 år ung startade han sitt första företaget.
Karl Fredrik Gustafsson är floristen och trädgårdsmästaren som gjort en oväntad men stor succé i TV4.
Affärerna blomstrar och nu avslöjar Österlen-profilen att de ska expandera.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jennifer Erixon

| 2022-07-12 kl 08:45 |

ProvaPremium

”Karl Fredrik på Österlen” är nog en av TV4:s mest överraskande succéer någonsin under kanalens 30 år.

En medverkan av Karl Fredrik hos ”Mandelmanns gård” väckte den kreativa ådran hos produktionsbolaget.

Bild 1 av 6Karl Fredrik expanderar verksamheten 1 - Stoppa Pressarna

Karl Fredrik Gustafsson och tv-serien ”Karl Fredrik på Österlen” har gjort en kanske oväntad stor succé på TV4.
Bild 2 av 6Karl Fredrik expanderar verksamheten 2 - Stoppa Pressarna

Livet och mödorna på gården Eklaholm med Karl Fredrik och pojkvännen Petter Kjellén har sänts i tre säsonger. Tittarna förväntar sig mer – och det kommer fler säsonger av succéprogrammet.
Bild 3 av 6Karl Fredrik expanderar verksamheten 3 - Stoppa Pressarna

Det går så bra för den mysige homosexuella floristen att han namn numera också är ett varumärke. ”Karl Fredrik” finns på viner och anordnare av events och stora fester.
Bild 4 av 6Karl Fredrik expanderar verksamheten 4 - Stoppa Pressarna

Verksamheten i företaget ”Eklaholms AB” går också. Omsättningen ökade från tio till 23 miljoner kronor mellan åren 2020 och 2021.
Bild 5 av 6Karl Fredrik expanderar verksamheten 5 - Stoppa Pressarna

Nu avslöjar Karl Fredrik att man köpt ytterligare mark i närheten av gården Eklaholm.
Bild 6 av 6Karl Fredrik expanderar verksamheten 6 - Stoppa Pressarna

Businessen ska expandera och ännu mer pengar ska tjänas, bland annat på egen odling av snittblommor.

Kan vi göra något på, om och kring den något överviktige homosexuelle floristen?

Resultatet blev det omtyckta programmet där tittarna får följa Karl Fredrik Gustafsson och fästmannen Petter Kjelléns, 39, vedermödor på gården Eklaholm på Österlen i Skåne.

Programmet är en sådan framgång att det blir en fjärde säsong om livet i parets värld av blommor och växter.

Och det går bra nu för paret och deras verksamhet på gården Eklaholm.

Karl Fredrik sticker inte under stol med att ”gratisreklamen” från tv-serien i TV4 har varit fantastisk för affärerna.

Omsättningen ökade från 10 miljoner kronor 2020 till 23 miljoner år 2021.

– Det är en enorm utveckling. Programmet och marknadsföringen det ger är självklart en viktig del. Folk vill besöka oss, och det innebär mer försäljning. Sen har vi utvecklat vårt företag, återinvesterat, byggt ut och knutit bra kollegor till oss, säger Karl Fredrik till Expressen.

Den mysige trädgårdsmästaren avslöjar också att coronapandemin var bra för Karl Fredrik, Petter och deras business.

– Under pandemin var det många som köpte fritidshus, byggde verandor, altaner, växthus, och uthus, anlade pallkragar och grönsaksland eller bara inredde sina hem. Vi tillhör en bransch som har gått bra.

Affärerna blomstrar alltså och det råder högtryck på gården. Besökarna är många och Karl Fredrik Gustafsson är nuförtiden inte bara en person, utan ett varumärke.

Varumärket ”Karl Fredrik” finns på vinflaskor på Systembolaget, det säljs produkter på gården och man anordnar stora och påkostade events.

Trädgårdsprofilen har blivit en affärsman på riktigt, så att säga.

Han är medveten om att bilden av honom, efter att folk sett de stora festerna som anordnas, hans professionella dekorationer som visas upp i tv och allt annat ”varumärket Karl Fredrik” andas lyx, flärd och glamour.

Men han undviker helst att prata om pengar.

– Själv trivs jag som bäst när jag får stå med ena foten och en spade i komposten, och de jordiga händerna om ett champagneglas.

Faktum är dock att den mest sökta frasen på Google om Karl Fredrik, är om han är rik.

– Jag är absolut inte ekonomiskt oberoende, och det var ett mindre arv från min morfar som jag en gång investerade i företaget.

– Men jag är rik på kärlek: Har Petter, och så mycket härliga människor i min omgivning. Jag mår bra och vi kan unna oss i livet. Sen är frågan var gränsen går för att vara rik? Jag strör inte pengar omkring mig, men jag lever ett privilegierat liv, säger Österlen-profilen.

Försäljningen på gården Eklaholm är den stora kassakon, men även butiken på Internet, vinerna på ”bolaget” och framträdandena i tv och på föreläsningar drar in pengar till företaget och paret.

Faktum är att verksamheten går så bra, att de nu ska expandera. Karl Fredrik avslöjar för Expressen att de köpt mera mark i närheten av Eklaholm.

– Där kommer vi att ha egen odling av snittblommor, sticklingar och växter. Dels för att det ligger i tiden med närproducerat, dels för att kunna styra kvaliteten. Vi startar tidigast nästa år, men processen är igång och vi har skrivit avtal.

Närproducerat var det ja. Karl Fredrik har börjat värna om miljön på senare tid och det kommer även att spegla av sig på Eklaholm.

– Jag har bestämt att vi ska bli självförsörjande på el. Jag ska sätta upp soltak på Eklaholm och litet vindkraftverk vid blomsterfarmen. Vi ska göra allt vi kan, förklarar Karl Fredrik.