Pernilla Wahlgrens affärer stoppas av myndigheterna
Hit men inte längre.
Pernilla Wahlgren har åkt på en smäll – en rejäl smäll.
Nu stoppas en viktig del i hennes affärsverksamhet av myndigheterna.
Stoppa Pressarna
| 2024-11-10 kl 11:45 |
Pernilla Wahlgren, 56, är så mycket mer än en artist, underhållare och programledare.
Hon är även ett affärsimperium som drar in miljontals kronor på verksamheten.
LÄS MER: Prinsessan Madeleines skifte i relationen med Chris
Nyligen låg hon bakom en stor försäljningssuccé i Ullared.
Kollektion lanserades
På bara ett par veckor drog Pernilla Wahlgrens jackkollektion in åtta miljoner kronor.
En gång i tiden var Pernilla främst sångerska, sedermera har hon låtit sin humoristiska ådra komma till tals och hon är numera vår mest framgångsrika komedienne.
LÄS MER: Lars Lerin svårt sjuk – inlagd på sjukhus
Dessutom är hon en uppskattad programledare för bland annat ”Allsång på Skansen”.
Det stannar dock inte där – hon är även en slipad affärskvinna som har idéer som genererar miljontals kronor på kort tid.
Pernilla Wahlgren har sedan flera år tillbaka ett samarbete med lågprisvaruhuset Gekås i Ullared.
När hon kom med sin idé till varuhuset fick hon först nobben – sångerskan stod dock på sig och nu har Pernilla Wahlgrens idé dragit in närmare åtta miljoner kronor – på bara ett par veckor, rapporterar Nyheter24.
LÄS MER: Bianca Ingrossos alkoholvanor avslöjade
Det var för fyra år sedan som Pernilla Wahlgren inledde ett designsamarbete med varuhuset som blev än mer känt efter Kanal 5-succén ”Ullared” där tittarfavoriterna Morgan Karlsson, 51, och Ola-Conny Wallgren, 60, har blivit folkkära.
Pernillas designsamarbete med Ullared går bra – riktigt bra.
Sångerskan är personligen involverad i designen av allt från skor och klänningar till jackor och jeans.
Hon är noga med att det ska kännas ”rätt” och att det är kläder hon själv vill bära.
LÄS MER: Prinsessan Sofias verkliga relation till svärmor Silvia
När samarbetet blev offentligt bubblade sångerskan av glädje.
– Jag är verkligen ett nyfrälst Ullared-fan. Jag besökte varuhuset som kund första gången 2016 och inför resan var jag ganska skeptisk. Men precis som alla andra shoppade jag en full vagn och fick skrota alla mina fördomar om detta shoppingpalats i skogen, sa Pernilla Wahlgren i ett pressmeddelande då hennes första kollektion lanserades.
Succén har varit formidabel och under ett år så sålde sångerskans kollektion för 70 miljoner kronor.
Hennes kommersiella samarbeten går långt tillbaka i tiden. Pernilla gjorde flera lukrativa affärsuppgörelser långt innan succén ”Wahlgrens värld” lyfte henne och Bianca Ingrosso, 29, till osannolika höjder.
LÄS MER: Attacken på Bianca: misstänkta kvinnan identifierad
Sångerskan har i flera reklamfilmer talat sig varm om produkterna från Ozoneair – ett företag som Pernilla Wahlgren är ambassadör för.
Kan ge elchocker
Nu har hon dock stött på patrull.
Myndigheterna stoppar en av Ozoneairs maskiner.
LÄS MER: Äktenskapliga larmet: Charles och Camilla i skilda sovrum
Det är Elsäkerhetsverket som stoppar en av de luftrenare sångerskan marknadsför då den kan orsaka elchocker.
Modellen Clean Go 30 har för hög koncentration av ozon och dessutom har den tekniska brister som innebär att det finns en risk för att konsumenten får en elchock, meddelar Elsäkerhetsverket.
Det är inte första gången som företaget bakom luftrenarna, Ozoneair, är i blåsväder.
Tidigare har bolaget kritiserats för sin marknadsföring, rapporterar Norrbottens-Kuriren. Då handlade de om att reklamkampanjer var ”vilseledande” och ”aggressiva”, enligt Konsumentverket, rapporterar Nyheter24.
LÄS MER: Victorias hemlighet avslöjad – Daniel förstod innan
För Pernilla Wahlgren är det ett hårt slag, hon har företrätt och varit ambassadör för Ozoneair och deras produkter sedan 2023.
Sångerskan har förekommit flitigt i bolaget marknadsföring i tv, radio och på sociala medier.
Nyligen var sångerskan med i en reklamfilm för Ozoneair där Pernilla sjöng en specialskriven låt om fördelen med luftrenaren.
Det är ett mångmiljonkontrakt som Pernilla Wahlgren har med bolaget och i samband med att sångerskan anlitades gjorde Ozoneair ett rekordår.
LÄS MER: Avslöjar sig: Laila Bagge om sitt dejtande efter Korosh
Bolagets omsättning tredubblades och landade på hela 130 miljoner kronor.
– Vi talar om Pernilla-effekten, säger bolagets ägare och vd Johan Lundberg till Kuriren.
Ozoneair har kritiserats för att bolaget spelat på sjukdomsrädsla hos bland annat astmatiker.
Konsumentverket menade på att Ozoneair utnyttjat konsumenternas rädsla för sjukdom i syfte att sälja luftrenarna.
– Barn och äldre är särskilt känsliga för dessa föroreningar, vilket gör luftrenare till ett viktigt hjälpmedel för familjer med små barn eller pensionärer, skrev Ozoneair i sin kritiserade reklam.
Pernilla Wahlgren har inte kommenterat härvan kring den stoppade luftrenaren.