Tv-profiler

”Robinson-Robbans” pinsamma bröllopsfiasko

Han är sannolikt den färgstarkaste karaktären i svensk reality-tv:s historia.
Robert ”Robinson-Robban” Andersson var ett tag snudd på större och mer omskriven än själva tv-programmet.
Och han är sig lik.
Nu har han tvingats ställa in sitt eget bröllop efter att ha gjort av med alla sina pengar.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2022-08-23 kl 06:05 |

ProvaPremium

Ni minns honom säkert. Robert Andersson, 48, gjorde debut i det som då hette ”Expedition Robinson” 1999.

Han var en, som man ibland brukar kalla dem, ”artist” uti i fingerspetsarna och han blev rikskänd tack vare sin frispråkighet, vilda leverne och galna upptåg.

Bild 1 av 6robinson robban brande allt pa borsen 1 - Stoppa Pressarna

”Robinson-Robban” blev en gång korad till den mest minnesvärda dokusåpakändisen någonsin.
Bild 2 av 6robinson robban brande allt pa borsen 2 - Stoppa Pressarna

Han har medverkat i ”Robinson” fyra gånger, det är fler gånger än någon annan. Det kunde ha varit fem. 1997 blev han uttagen, men bröt benet.
Bild 3 av 6robinson robban brande allt pa borsen 3 - Stoppa Pressarna

När han sedan kom med 1999 gjorde han succé direkt och blev rikskändis. På ”Robinsons” finalceremoni i 2004 dök han upp helt blåmålad – och åt upp sin röstsedel.
Bild 4 av 6robinson robban brande allt pa borsen 4 - Stoppa Pressarna

Efter det hade han en central roll på de barturnéer som dokusåpakändisar åkte land och rike på under 2000-talet, som arrangerades av Michael Brinkenstjärna. Han har även medverkat i ”Let´s dance”.
Bild 5 av 6robinson robban brande allt pa borsen 5 - Stoppa Pressarna

Numera har ”Robinson-Robban” lugnat ner sig. Men han är fortfarande en ”artist” av guds nåde.
Bild 6 av 6robinson robban brande allt pa borsen 6 - Stoppa Pressarna

Han och flickvännen åkte på smekmånad innan de hade gift sig. Han har dock inte råd med något bröllop. De pengarna har han bränt genom att gå ”all in” på börsen.

Och Robban var inte sen med att dra nytta av kändisskapet.

Det nya fenomenet dokusåpor skapade nya slags kändisar. De skapade i sin tur nya affärsidéer, varav barturnéer med gästbartenders var en lönsam gren.