Mest läst just nu:

Reality-stjärna

“Ullared-Boris” om nya livet efter tv-succén

Det brukar omnämnas som Sveriges mest besökta plats.
Reality-serien ”Ullared” gjorde en del av personalen på varuhuset Gekås till rikskändisar. 
VD:n Boris Lennerhov blev något så ovanligt som en folkkär företagsledare.
Nu berättar han om livet efter tv-succén. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Karl Biermann

| 2022-06-28 kl 05:32 |

ProvaPremium

Det var för lite mer än ett år sedan han drog sig tillbaka som verkställande direktör för det framgångsrika och unika lågprisvaruhuset Gekås i det lilla samhället Ullared.

Egentligen klev Boris Lennerhov, 66, av redan 2014, men blev tillfrågad 2017 att hoppa in igen under en kortare period medan en ny VD skulle rekryteras. Den ”korta perioden” blev dock ytterligare fyra år.

Bild 1 av 6

Förra året klev Boris Lennerhov av som VD. Nu är han bland annat styrelseledamot i spelbolaget ATG.

Bild 2 av 6

Boris Lennerhov kan se tillbaka som oerhört framgångsrik VD för lågprisvaruhuset Ullared.

Bild 3 av 6

”VD-Boris” blev tack vare reality-serien ”Ullared” något så ovanligt som en folkkär företagsledare.

Bild 4 av 6

Gekås brukar benämnas som ”Sveriges mest besökta plats”. 2013 besökte till och med kung Carl Gustaf lågprisvaruhuset under sin Eriksgata.

Bild 5 av 6

Nästan fem miljoner kundbesök årligen kan Gekås stoltsera med.

Bild 6 av 6

Ola-Conny Wallgren är en annan ur Gekås personal som blev kändis tack vare reality-serien ”Ullared”.

Efter nästan 20 år som högste chef kan Boris se tillbaka på en smått osannolik framgångssaga.

Lågprisvaruhuset är inte bara något som man åker till för att man måste handla det nödvändiga till hemmet.

Året innan coronapandemin tog sitt grepp om världen, 2019, så kunde Gekås stoltsera med otroliga 4,9 miljoner kunder. Som jämförelse kan sägas att nöjesparken Liseberg brukar ha drygt tre miljoner besökare.

Lågprisvaruhusets kunder handlade för 5,6 miljarder kronor och Gekås statistik är både intressant och svindlade.

Som till exempel att butiksytan är på imponerande 43 000 kvadratmeter, att man har 9 000 kundvagnar, att det finns över 100 000 unika artiklar i sortimentet, att det säljs 1,7 miljoner schampoflaskor om året och 320 000 påsar ”Ahlgrens bilar”.