Lena Nyman och Monica Zetterlunds svartsjukedrama
Regissören Vilgot Sjöman har gått till historien som filmskaparen som bröt tabun och orsakade en av de första folkstormarna i Sverige.
Filmen ”Jag är nyfiken – gul” var oerhört debatterad när den kom 1967.
Men redan innan det hade han ”orsakat” ett svartsjukedrama mellan de två nöjesgiganterna – Lena Nyman och Monica Zetterlund.
Stoppa Pressarna
| 2022-07-27 kl 19:05 |
För elva år sedan, 2011, pustade många filmälskare ut.
Det var nämligen först då som den svenska filmcensuren slutligen kastades på historiens sophög.
LÄS MER: Efter spelmissbruket: Per Holknekt i infekterad tvist
Då hade den verkat i hela hundra år.
År 1911 inrättades Statens biografbyrå. Då en relativt oskyldig organisation vars uppgift var att förhandsgranska filmer, sätta åldersgränser och klippa bort delar som ansågs vara ”obehagliga eller moraliskt stötande”.
Riktigt känd blev nämnden kanske först på 70- och 80-talen när spelfilmer blev råare, porrfilmer hårdare och videoapparaterna samt hyrvideofilmerna gjorde entré i de svenska hemmen.
Den svenska filmcensuren hade fullt upp med att klippa i filmer som ”Motorsågsmassakern”, ”Mad Max”, ”Warriors”, ”Omen”, ”Fredag den 13:e” och många, många fler.
LÄS MER: Carolas djupa besvikelse – en fruktansvärd miljonförlust
Fram till 1960-talet hade mycket av censurarbetet handlat om att stävja olika sorter propaganda som var känsligt i det rådande politiska klimatet, eller som censurregeln löd: ”Ej må biografbyrån godkänna filmer vilkas förevisande kan anses olämpligt med hänsyn till förhållandet till främmande makt”.
1964 fick Statens biografibyrå dock en hel del att göra. Vilgot Sjöman hade filmatiserat Lars Görlings roman ”491” och den kom att bli – med den tidens mått – synnerligen skandalomsusad.
Filmen, som följde ett antal unga så kallade ”värstingar” som utsattes för ett socialt experiment, innehöll otäcka skildringar som bilstölder, våldtäkt, homosexuellt våld och tidelag vilket klipptes bort. Byrån kortade ner filmen och censurerade även repliker med grovt språkbruk.
Bara tre år senare stod den svenska censurapparaten redo att ta emot en ny förväntad skandalfilm av Vilgot Sjöman: ”Jag är nyfiken – gul”.
LÄS MER: Prins Daniel anlitar knarkare – och känner till precis allt
Men trots att kombinationen av nakenhet, sexscener och hårdvinklad vänsterpolitik-propaganda var oerhört kontroversiell och skandaliserad, så valde biografbyrån att lämna filmen ocensurerad.
Många var förvånade.
Sjöman var trots allt en gränsöverskridare när det gäller sexuella skildringar på film och i ”Jag är nyfiken – gul” var Lena Nyman och Börje Ahlstedt, 83, inte bara nakna, utan genomförde dessutom flera samlag.
Till detta ska även läggas att filmen av många ansågs vara samhällskritisk med starkt vänsterpolitiska åsikter.
LÄS MER: Kate Moss: Därför stöttade jag Johnny Depp i rätten
Statens biografbyrå motiverade sitt beslut att lämna saxen på hyllan så här:
”Vi har bedömt filmen som ett debattinlägg med många förgreningar. Vi vill understryka att behandlingen av denna film inte kan anses innebära en generell förändring av biografbyråns bedömningsprinciper.”
Vilgot Sjömans filmer ”Jag är nyfiken – gul” och efterföljaren ”Jag är nyfiken – blå” och den allmänna och offentliga debatten kring filmerna ansågs vara en direkt anledning till att gränserna för det som ansågs vara acceptabelt på film flyttades fram.
De två ”nyfiken-filmerna” blev skådespelerskan Lena Nymans rejäla genombrott, även om hon redan hade medverkat i ”491” och hade en romans med Vilgot Sjöman.
LÄS MER: Ex-politikern Marit Paulsen död – blev 82 år gammal
Den 19 år unga Lena Nyman var upp öronen förälskad i den 20 år äldre regissören.
Femina refererar till vad Lena Nyman skrev i sin dagbok: ”Jag är så kär i Vilgot att jag går av på mitten. Konstigt. Han ser ju ut som en spädgris, är lite tjock, väger 90 kg, är minst 2 meter lång och 38 år.”
Problemet för Lena Nyman var att hon hade konkurrens.
Den etablerade och mycket populära jazzsångerskan och artisten Monica Zetterlund hyste nämligen samma känslor för Vilgot Sjöman.
LÄS MER: Chockad Ebba Bush i otäckt trafikdrama
Och hon lyckades få regissören på fall.
Under inspelningen av Jörn Donners kortfilm ”Vittnesbörd om henne” dröjde sig, enligt en artikel i SvD, Sjöman och Zetterlund kvar efter att strålkastarna hade släckts.
Vilgot Sjöman tog då till ett av sina beprövade förförarknep som han hade använt sig av framgångsrikt tidigare, eftersom det testade kvinnans ”tillgänglighet”.
Han lyfte upp Monica Zetterlund på sina armar och bar henne genom filmateljén.
LÄS MER: Så fräckt lurades prinsessan Diana av BBC-reportern
Jazzsångerskan gillade uppenbarligen initiativet och sa utbrast till en väninna:”Den killen ska jag fixa!”
Vilgot Sjöman har efteråt skrivit om träffen: ”Dröjer inte länge förrän jag har flyttat in hos Monica”, refererar SvD.
Förhållandet höll dock inte särskilt länge. De var för olika, hade inte samma intressen och faktum var att Monica Zetterlunds krav när det gällde män under hennes liv var att de var tvungna till att förhålla sig till sångerskans regler och viljor.
Däremot blev de två kvinnorna i ”kärleksdramat” Lena och Monica riktigt goda vänner.
LÄS MER: Så blev Harriet Andersson ihop med demonregissören
De umgicks, arbetade ihop och hade mycket roligt tillsammans.
När Monica Zetterlund gick bort 2005 så läste Lena Nyman Birger Sjöbergs ”Som sker vid sommarvakan” på begravningen.
66 år gammal avled Lena Nyman 2011, samma år som den svenska filmcensuren skrotades.
Året efter tilldelades hon postumt ”Monica Zetterlund Sällskapets hederspris”.
Motiveringen löd:
”Vi minns Lena Nyman som ett tvättäkta charmtroll vars hela väsen utstrålade humor, intelligens och intensitet. I årtionde efter årtionde, i såväl drama som spektakel, kommunicerade hon med sin fulländade timing, sin mimik och sitt kroppsspråk. Lena var unik i sin skådespelargärning och så fylld av begåvning och lust, att ingen av oss kunde undgå det hon ville uttrycka. Tack Lena, för att du fanns, finns och för alltid kommer att finnas.”