Influencer

Ida Wargs gripande berättelse om ätstörningarna

När hon lämnade Dalsland enda stad för Stockholm var målet att lyckas med dansen.
Men ett dokusåpa-deltagande och den stenhårda Balettakademien ledde till helgspritfyllor på Stureplan, ångest och ätstörningar.
Nu berättar den framgångsrika influencern och entreprenören Ida Warg om resan från att ”må skit” till att omsätta över hundra miljoner.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jennifer Erixon

| 2022-07-28 kl 09:45 |

ProvaPremium

Säga vad man vill, men Ida Warg, 35, har inte haft någon lätt resa med att bygga upp sina framgångsrika företag.

Hennes skönhetsföretag omsätter i dag ett tresiffrigt antal miljoner och hon och maken lever ett glamouröst liv i ett så kallad ”gated community” bakom välbevakade murar i de rika svenskarnas favoritort, spanska Marbella.

Bild 1 av 5ida warg fran grat till imperium 1 - Stoppa Pressarna

Ida Warg, till vänster i bild, är idag en av landets största influencers.
Bild 2 av 5ida warg fran grat till imperium 2 - Stoppa Pressarna

Hennes skönhetsimperium omsätter över hundra miljoner kronor.
Bild 3 av 5ida warg fran grat till imperium 3 - Stoppa Pressarna

När hon lämnade Åmål i Dalsland var hennes första ”anhalt” att medverka i dansdokusåpan ”Floor Filler”, där hon dansade med Sean Banan.
Bild 4 av 5ida warg fran grat till imperium 4 - Stoppa Pressarna

Ida Warg är gift och har två barn med Alexander Pärleros. Han är också influencer och driver "Framgångspodden".
Bild 5 av 5ida warg fran grat till imperium 5 - Stoppa Pressarna

Ida Warg mådde mycket dåligt under studierna på Balettakademien. Det är glömt nu när hon och maken lever ett glamouröst lyxliv i en ”gated community” i spanska Marbella.

Det trodde hon inte då, 2006, när hon 19 år ung som första ”anhalt” i det nya livet i huvudstaden medverkade i den nu helt bortglömda dansdokusåpan ”Floor Filler”, där hon dansade med Sean Banan, 37.

Hon och partnern gick hela vägen till final och slutade trea. Ida Warg har skrivit på sin blogg om äventyret.

– Det var typ som ”Idol” eller ”X-factor” fast med dans och man fick följa oss varje dag när vi tränade. Det var en sjuukt rolig och spännande period i mitt liv. Vi var inlåsta i huset, eller rättare sagt lägenheten, i drygt fyra månader utan TV och mobiltelefoner.

När dokusåpan var slut, så skulle den bli en show på Oscarsteatern med alla finalisterna och då uppmärksammades Ida i Expressen.

– Det är ju det här man har jobbat för. Vi är alla tacksamma för tiden i programmet. Den har fungerat som en skola.

Ida nämnde vidare att hon hade bestämt sig för att stanna i Stockholm.

– Dansscenen är rätt begränsad i Åmål. 

Dessutom hade den svenska avundsjukan slagit till i den dalsländska hålan. Där skulle man minsann inte tro att man var något bara för att man varit med i såpa som sänts på tv.

Det snackades bakom ryggen när hon kom på besök och vid ett tillfälle blev hon till och med fysiskt attackerad på gatan, skriver Expressen.

En för Ida Warg helt obekant kvinna drog plötsligt dansösen i håret, ropade glåpord och hann slå henne i ansiktet innan en förbipasserande gick emellan.

Ida Warg var i Stockholm för att stanna – för hon hade nämligen kommit in på den klassiska Balettakademien på Östermalm.

Nu skulle det bli professionell dansare av henne.

Men tiden där blev en mardröm.

Expressen refererar till Idas bok:

Nu väntar nämligen den värsta tiden i mitt liv – tre långa år av skador, alkohol, ensamhet, ätstörningar och ångest.

Hon hade blivit varnad för att Balettakademien kunde ”ta död på hennes dansglädje”. Hon brydde sig inte då, men konstaterar efteråt att skolan var ”en bubbla där man blir besatt av att vara perfekt”.

Under dansstudierna började hon blogga och det kom senare att bli vägen till hennes räddning, levebröd och det framgångsrika lyxliv hon lever idag.

Men då på Balettakademien var träningen stenhård dagarna i ända, hon lydde kostråden – men fick ätstörningar. Svåra sådana.

– Jag var som en zombie, en robot, som bara mådde skit. När jag kom hem kunde jag knappt ta mig upp för trappan för all mjölksyra, säger hon till Expressen.

För att förtränga vad hände under studierna tog hon den relativt enkla vägen – smärtstillande tabletter och ordentligt festande på Stureplan under helgerna, framför allt på den då heta inneklubben ”Laroy”.

Ida Warg bet ihop, krigade sig igenom Balettakademien och fick en del dansjobb och uppdrag.

Men hon mådde inte mycket bättre för det. I sin bok skriver hon:

Det här är ju det jag har kämpat för i alla år och det är ju därför jag har härdat ut på Balettakademien, trots att det bröt ner mig både fysiskt och psykiskt. Nu när jag äntligen tagit examen ger jag upp hela min karriär, den som jag investerat pengar och slit i och som jag varit nära på att offra min hälsa för.

En ”trasig” kropp och med en synnerligen taskig ekonomi satt hon på sängkanten och grät, då blev bloggen räddningen.

Den hade växt och fortsatte att växa, liksom henne följare på Instagram och senare på YouTube.

Hon slutade att dansa och plötsligt kunde Ida Warg livnära sig om influencer. Hon gjorde reklam för produkter, blev större, fick fler följare och när skönhetsbolaget ”Letsfaceit” erbjöd henne att bli ansiktet utåt för ”brun utan sol” slog hon till.

Det var ett lyckodrag. Åhlens och H&M tog in produkten och i dag driver Ida de tre företagen ”Ida Warg Invest AB”, ”Ida Warg Beauty AB” och ”Ida Warg AB”, vilka enligt det senaste bokslutet gjorde en sammanlagd vinst på 17 miljoner kronor.

I Expressen förklarar hon framgångskonceptet:

– Jag gör ju det här med hjärtat. Produkter jag själv använder och genuint älskar. Och hoppas att andra också ska tycka om dem. Vi har otroligt hög kvalitet på produkterna och till ett rimligt pris så att det blir tillgängligt för alla.

Ida Warg säger att hon fick lära sig ”disciplin” på Balettakademien, vilket hon har stor nytta av när hon nu driver ett imperium.

Affärsstrategierna har hon lärt sig på vägen så att säga. Som till exempel kring varumärket ”Ida Warg Beauty”, som är hennes så kallade ”influencer brand”.

– Jag har först marknadsfört till mina följare, som gillat det. Sedan har de sagt till sin mamma, moster, kompisar: ”Hej, den är här superbra”. Sedan har de också köpt det. Många som använder mina produkter följer inte mig. Och det är ju målet.